Sunday, March 09, 2008

Tolong Tolong

Kalau sekiranya kita memerlukan pertolongan orang, dan kita mengharap sangat dia dapat menolong sebab situasinya sangat sesuai untuk membantu, lepas tu permintaan kita itu di tolak, jangalah kita marah. Mungkin kita akan kecik hati sebab itu adat manusia. kenapalah kawan kita ni tak nak tolong, walhalnya bukankah kita baik. Bukankah dia memang boleh membantu sebenarnya.

Sesungguhnya itu bukan rezeki kita untuk dapat bantuan dari dia. Ini apa aku cakap kat lover. Dia mengharap sangat di bantu oleh seseorang, tapi tup tup orang tu senyap aje. Tidak dapat menolong.

It's ok kekasihku. Tak ingatkah dikau pernah beberapa kali pernah berlaku begini. Selang setahun kita nampak the silver lining tidak di bantu. Mesti ada sebab kita tak ada rezeki bila tak di bantu.

So tak yah marah. Tak yah start permusuhan. Kita semua stil kawa-kawan. You'll never know what comes lurking in the future.

Lagipun bukan kita semua pernah berada on the other side of the fence ke? Di mana orang mintak tolong kat kita, tapi kita tak dapat nak tolong. Kita takut juga orang kecik hati. tapi sometimes bila kita tak boleh tolong, kita just tak boleh tolong. Some reasons may be selfish, tapi itulah pertimbangan kita. So kita kena ahamlah jugak, ada oang just tak boleh tolong.

Saja tak mau tolong atau apa bukan masalah kita. Itu prerogative dia.

Tapi now kitatolong keluarga periuk besar jaga anak dia untuk beberapa bulan sampai habis O Level dia. Semoga semuanya di mudahkan. dan peiuk besar yang sudah pulang ke Malaysia for good tak payah risau. Kami semua ikhlas, Insya Allah.

8 comments:

Neeza Shahril said...

ada hikmah disebalik apa yang berlaku.. kalau kita tak dapat ditolong walaupun kita kena menolong, mungkin ada rezeki bagi kita melalui benda lain. Insyaallah...

Cherry said...

you make me feel good. i hope i can always be as positive as you are ... so i nak mintak tolong boleh ?

simah said...

good way of seeing it... memang pahit kan? tapi

menolong kerana Allah..itu yg penting... tak yah mintak balasan...yg penting kita tak buat benda yg sama mcm *kawan* tu buat kat lover u tu..

takecare... jgn marah marah yea lover lollies...

Eddie Putera said...

Allahus Somad. Kepada Allah kita bergantung harapan

Lollies said...

neeza - selaunya camtulah. i pun pernah ternampak himah tu. jangka masa panjang, it was actually better for us. frust ajele masa tu.

ninuk - alaaa i pun bukan positive sangat tu. just i thought kesian tengok lover tensi-tensi, i don't want to add fuel to the fire. most other time, i bukannya positive sangat pun. ithink you are, looking at your reminder posts in the uks. :D

simah - tulah jangan marah-marah ya lover. he he

djin - Indeed. thanks for the reminder.

Anonymous said...

Hmm...masalah jugak ye....pandai u sejuk2kan hati suami.. bagus tuu.....org dah tak boleh tlg, u redha jelah, mesti ada hikmahnya...tp jgn simpan dlm hati tau...

~ ooopsy ~

atiza said...

pening la baca entry kau kali ni..sampai kena baca 2-3kali..

kau lebih ok if u blogged in inglish la

shidah said...

kalau ada apa-apa yang kita boleh tolong, cakap le.... mana la tahu kalau ada means nak ditolongkan.... more that happy to do that.