Monday, June 02, 2008

When Azmil Mustapha Came

I believe most of you know Ali Setan. especially those from my era. The least those who were born in the 70s. (even though I have remained 25 for a long time)

tapi rasanya tak perlulah pulak aku nak cerita pasal Azmil Mustapha. Rata-rata semua orang tau siapa dia dan perubahan diri dia dari artis dan seseorang yang terlibat secara langsung dalam dunia hiburan hinggalah ke penghijrahannya sekarqang menjadi seorang yang bertaubat dan berjihad fi Sabillilah.

Pendek cerita, he came to Qtar to give a talk.

Activity malaysian


Tapi kali ni, aku tak nak cerita pasal isi talk dia. Aku cuma nak cerita observation aku on people.

I guess some of us may find it harder to forgive. Or perhaps I should put it, harder to forget. Some masih lagi judgmental. Adakah tak layak kalau seseorang itu bukan Ustaz per se untuk memberi sepatah dua kata pada kita semua? Adakah kita cuma sanggup dengar tazkirah dari Ustaz yang bertauliah sahaja?

Bukankah kita boleh belajar sesuatu dari semuanya hatta seorang kanak-kanak jua? Mungkin mereka rasa mereka dah cukup bagus dan dah lama dah insaf, jadi pengajaran dari kisah trigger point taubat seseorang tu taklah relevant sangat untuk dipelajari.

Atau kita lagi forgiving kalau yang kembali ke jalan asal itu ialah Mat Salleh? Yang bukan lahirnya Muslim to start with. Heh heh. Kalau mereka yang lahir-lahir memang muslim ni macam tak worth kita dengar? Tak significant.

I don't know. To me that is just plain arrogant.

Allah gives us hope with his Alrahman Alrahim, he accepts repentance from those who truly repent. And we have no place to judge anyone for truly the difference between one person to the other is taqwa not that someone is an ex something.

Azmil's talk was like a talk, literally. It was like dia berborak-borak pasal kehidupan lama dia and kehidupan dia yang BETUL-BETUL jauh berbeza sekarang. Tanya diri sendiri siapa antara kita yang sanggup berubah sebegitu sekali. dari kehidupan dikelilingi wang duit yang SANGAT banyak dan sekarang hidup dengan as minimal as boleh. Semata-mata nak teruskan belajar ilmu agama.

Tak yah cerita nak berubah begitu sekalilah. cerita nak ubah cara ibadat aje cukup. AKu sendiri, ada beza ke aku punya sembahyang dari dulu sampai sekarang. Ada add extra ke? Patutnya kenalah ada upgrade. Hu hu..itu tazkirah aku sendiri untuk aku sendiri jua.

Aku membuat kesimpulan yang Hj. Azmil memang seorang yang bersungguh-sungguh bila buat sesuatu. Ini terbukti dalam kerja-kerja lama beliau. Tapi yang nak saya highlight kat sini, mula-mula nak belajar sembahyang he had to write down everything in Rumi. Bismillahirahmannirahim, letak sebelah dia masa sembahyang. he can't read the arabic letters. Funny to some. Apa punya orang, fatihah pun tak boleh baca dari dulu? Jangan cakap begitu. Atas usaha dia, Allah bukak dia jalan kasi dia mudah untuk belajar lagi.

Seriously, something yang so hard for us to do, tapi kalau kita take a step to improve ourselves untuk lebih dekat dari Allah, Allah akan kasi kita jalan. Bukanlah buat satu hari esok dapat jalan. Usaha kena jelas kelihatan. istiqomah perlu ada. Allahkan tau apa ada dalam hati kita.

haziqkelakar masa dia cerita masa mula-mula dah boleh baca Quran dan dah faham bahasa Arab. bersorak-sorak gembira kerana dia faham satu perkataan dari Quran. Panggil anak-anak dia. tegok-tengok abah faham ni. Apa tu abah? Yang mana tu? Ni hah perkataan wa (وَ)yang artinya dan dalam bahasa Arab. Abah faham! abah faham!

he he he. the point was, he said, bila kita dah faham bahasa arab, lagi mudah kita nak faham apa quran tu cakap dan lagi mudah kita nak hafal. I envy those who are in this level.

Semoga dengan kehadiran dia, dapat menigkatkan lagi iman kita dan seterusnya memperelokkan lagi usaha kita untuk terus rapat dengan Allah.

Aku yang tersentuh, menitis air mata sebab aku tak layak rasanya dengan usaha sikit ni, untuk dapat pengampunan dari Allah.

13 comments:

Anonymous said...

Lollies, menitis airmata baca entry you.

p.s handsomenya haziq

Anonymous said...

Menitis air mata i juga.Ceramah yg macam ni i nak pergi sangat sangat.

Anonymous said...

i agree with u..kadang2 org kita terlalu menumpukan kepada khatam Quran..sehingga lupa apa makna ayat2 yang dibaca. Sebab itu lepas khatam..tutup terus..hehe
Liyas

elle said...

sekali tgk mcm nik aziz plak..

shidah said...

missed the talk. cerita pengalaman hidup lebih menginsafkan. ye la org kata kita belajar dr kesilapan and of course with niat yang betul dan usaha yang sungguh2 4 improvement.

Lollies said...

ummi365 - sungguh menginsafkan.

dills - tapi i jugak rasa ceramah untuk remaja tak kurang hebatnya. tak apa i tulis sikit2 ni kira coverlah eh? lain mostly boleh cari kat internet.

anon - dan kita juga ttak suka tau lebih.

elle - ah ah ek?

shidah - i dengar ada talk lain coming up. tapi orang mak oi ramai betul

Mulan said...

betol sangat tu.. sebahagian umat manusia ni dok tengok ustaz yg ada kelulusan ugama saja buleh kasi ceramah atau terima bulat2 isi kandungan ceramah tersebut, walhal pengalaman mereka2 yg dibuka pintu hatinya oleh Allah, patut sesangat lah kita kongsi untuk iktibar, panduan & semangat utk lebih beribadat..

IKHWANI said...

Lihatlah wajahnya yang jernih bersih. MasyaAllah.

Siapa sangka kan? Sebab hanya Allah saja yang boleh pilih orang nak dia beri hidayah dan kita juga wajiblah mencari dan memohon untuk hidayah tersebut.

Dear Lollies, thank you for sharing this. Nampaknya hari ni hari menangis for me..hehehehe..sungguh! untuk mengubah cara hidup kepada jalan yang diredhai Allah memang payah dan berliku-liku jalannya, tapi takkan kita hendak menangguhkan atau menyimpang dari jalan tersebut kan? That requires kesungguhan dan tentunya pertolongan Allah swt.

Like you said, jangankan nak ubah cara hidup, nak tambah solat baca doa panjang sikit or solat sunat pun payah. Nak berqiamullail lagi...

Actually I memang nantikan sapa2 yang nak buat ulasan about him, tadi I baru balik dari jumpa Ummi365 *points above* :) She told me about this entry..cepat2 I click link.

The other day, I dengar satu program radio by Ridhuan Tee, he also mentioned kita ni nak tunggu ustaz or alim ulama baru kita nak dengar OR KITA TAK NAK SHARE PENGALAMAN KITA SEBAB KITA INGAT KITA TAK LAYAK WALHAL SETIAP MUSLIM ITU BERTANGGUGJAWAB MENYAMPAIKAN WALAU SATU AYAT.

Mudah-mudahan Allah merestui dan merahmati beliau dan kita semua in our quest to become a better Muslim, insya-Allah.

dlt said...

Dgr pengalaman hidup orang mcm ni mmg menginsafkan. tq for sharing. lama tak jenguk sejak bercuti ni.

Anonymous said...

kalau anjing boleh bercakap, dan cakap bende yang benar, dengarlah cakap anjing sekalipun

kalau pandang sebatang pokok boleh mengingatkan kita pada Yang Maha Esa, pandang lah pokok tu lama lama

-rza

anggerik merah said...

Lollies,

bagi saya..pengajaran dari pengalaman hidup seseorang lebih berkesan..lebih real..

Saya boleh rasakan impact bila dengar cerita orang2 yang telah merubah hidupnya kepada yang lebih bermakna seperti Ustaz Azmil ni..

Neeza Shahril said...

raut wajah dia memang lain... seperti bercahaya. Alhamdulillah..
manusia ni memang suka pandang buruk pada orang.. tapi tak pandang buruk pada diri sendiri..
patutnya kita tengok dulu diri kita.. bukan tengok orang..
orang nak berubah, kita patut bersyukur.. Insyaallah, orang tu dijanjikan syurga.. kita yang mengata ni.. tak tahu lagi kemana perginya.. Nauzubillah...

Ir. Hanafi Ali said...

HOW DID I MISS THIS POST??? DAMN.