Saturday, October 13, 2007

Raya di Qtar

Aku suka nak assume that korang semuanya nak tau macamana agaknya beraya di Qtar ini. A family of three young children tinggal di negeri arab. Ada ramai Malaysian sini. Seperti kebanyakan rakyat Malaysian di Qtar ini, aku juga tidak tinggal di komuniti compound. Rumah malaysian merata-rata. Jadi beraya pun merata-ratalah.

Pertamanya pada malam sebelum raya hari itu, kekasih aku dan anak jantan sulungku pergi bertakbir di embasi Malaysia. Malang sekali sangat sedikit para hadirin. Amat mengecewakan. Mungkin kerana pengumuman raya yang mengejutkan, ramai yang masih lagi di masjid (dan ada tu habis terawikh 8 rakaat), ramai juga terpaksa menemani isteri terkocoh-kacah menyiapkan masakan menyambut raya. Anakku seronok juga bertakbir dan seterusnya bermain dengan rakan-rakan.

Di kebanyakan masjid di sini sembahyang raya pukul 5 lebih. Memandangkan subuh masuk 4:15 pagi. Orang arab suka sembahyang raya di kawasan terbuka. Embasi Malaysia juga ada buat sembahyang raya, tapi pukul 8:30pagi. Untuk pengetahuan semua, 8:30 pagi di sini macam 11 pagi waktu Malaysia. Sembahyang open air itu amat panas sekali. Tapi aku pergi jugak ke embasi selepas selesai sembahyang. Saja nak jumpa rakan Malaysian yang lain.

Hari raya pertama sahaja aku pergi lapan open houses. Itupun aku dah terpaksa tak pergi dua open house. Tak sempat. Keluar pukul 8 pagi balik pukul 12 malam. Meriah tak meriah raya at sini.

Ramai jugak rakan-rakan aku kat sini. Sebagai pengganti saudara di Malaysia, mereka inilah extended relatives aku. Terus terang aku katakan, aku rasa seronok sangat. Walaupun Mrs Twit masih tetap suka mengumpat, aku dah tak bother dah. Ramai lagi rakan-rakan ku yang menggembirakan aku. Seronok rasanya berkonvoi dari satu rumah ke satu rumah. berborak dan bergurau sambil menternak lemak yang sikit-sikit hilang sepanjang bulan puasa dulu.

Ada sesetengah Malaysian menyambut raya di Mekah. Seronok juga rasa nak buat yang sama. Ada yang pergi melancung ke Dubailah, Italilah. Hmm aku tidak mempunyai pendapat yang sama. Raya padaku bersama dengan keluarga dan extended keluarga. Tapi masing-masing punya selera. Ada yang balik Malaysia. Cemburunya aku.

Kat sini gomen kasi satu minggu cuti raya. Sakan betul cuti free. Jadi sepanjang minggu ini penuh jadual aku pergi rumah member-member. Hari ini ada tiga. Esok ada lima. Esok jugak kami akan ke AlKhor. Satu daerah di utara Doha dalam setengah jam perjalanan. Di situ jugak ada komuniti melayu. Hari Khamis komuniti melayu di Dukhan pulak menjemput. Yang ni pun di utara Doha. Perjalanan lebih kurang satu jam lebih. Aku dan kekasih aku girang nak berjalan jauh. Kami ni kempunan nak balik kampung jalan jauh ni. Lusa ada lagi open house. Infact hari-hari sepanjang cuti ni. Alhamdullilah.

Anak-anak aku semuanya gembira ikut aku beraya. Mana taknya berjumpa dengan kawan-kawan. Pada mereka beraya ialah jumpa kawan dan main. Such simple life is. Disini tradisi duit raya kurang dipraktikkan (among the malayslah). Orang arab masih beri duit pada anak-anak mereka. Tapi adalah jugak dapat sekeping dua. Tapi nampaknya anak-anakku pun tak sebok mengharap dan mengumpul. Ramai jugak family yang anak dah besar umur 13 tahun tak bawak anak-anak berjalan lagi dah. Bosan katanya. Sekali lagi aku kurang setuju. Kenalkan mereka dengan extended keluarga mereka. Kawan ayah mereka. rakan-rakan mereka yang lain. Salam dengan orang tua. Yalah bosan agaknya menunggu orang tua berbbual. Baik tik tok tik tok main computer games.Anak-anak aku dinasihatkan salam dengan orang tua (walau no duit raya) lepas tu hah pergilah kau main. Mak oi gamatnya rumah.

Aku nak bukak pekung di dada, aku tak masak apa pun raya ni. kalau dah aku asik berjalan keluar, siapa yang nak makan. Menu pun lebih kurang pulak tu. AKu rasa membazir aje kalau aku masak dan tak makan humban masuk tong sampah. Tapi yalah bila tak masak tu rasa kurang pulak. Tapi dah sebok-sebok beraya ke sana kemari, anak-anak seronoklah jugak. nanti aku jemput orang pulak, biar rasa sebok sikit.



18 comments:

Nazrah Leopolis said...

beautiful family!!

eid saeed to you my lollies!

أم الليث said...

.....and the goddess completes the picture! :)
eid mubarak maaf zahir batin. got your kad raya THANKS! dapat duit raya lagi...hahaha.

Anonymous said...

so which one are you? yang gigi rongak tu ke?

sapa yang tangkap gambo ni?

Lollies said...

nazrah - oh thank you dear. eid mubarak to you too

aliya - he he. saja buat suka-suka duit raya tu. simpan tau. letak kat tabung dia

riza - hahahhaha. uncle ni jahat. mula2 i ambik. lepas tu pakai tripod.

maklang said...

canteknya gambar family tu...

selamat hari raya maaf zahir batin..

kirim salam kat cusin maklang ye...dia kata dia kenal rapat ngan lollies..

Mulan said...

wallaaaa... satu famili yang ceria & bahagia bergambar semasa raya..
memang cantik semuanya..

"selamat hari raya ya cik puan lollies.. maaf zahir batin"..

meh la raya sini pulak.. kita buat mi calong tau..

Anonymous said...

Selamat hari raya to you and family. I buat makan kecil kecil lan aje la lollies. Tak jemput u pun..My living room sangatttt lah kecil. I pun tak masak byk tak larat lah tgh wek wek... I nak pindah by next week. Cari umah besar sikit. Kalau ada rezeki raya haji i jemput you ye....

Anonymous said...

Hello lollies!!!

Cuti2 pun I sempat masuk internet he he he..cantiknyer gambar raya.. so the colorful one..

for us here, 3rd day dah kat pangkor..maklumlah mengejar masa, cik abang nak balik tak lama lagi..

Unknown said...

:) nice family pictures....so very nice....ceria dan bahagia.

idham

Lollies said...

mak lang - saya dah jumpa dah cousin mak lang. :D

dilla - waaahhh. expecting ya? congrats congrats. bila due date?

kak ummi - alaa kita duduk rumah aje sebab tulah boleh update.

idham - and so is yours

Anonymous said...

Aa'ah expecting. Due 27/3/2008. Tengah pikir pikir nak bersalin sini ke or nak balik Mesia. Tapi hati tu rasa mcm nak balik...

UglyButAdorable said...

wahh..menggenggam erat tgn lover gitu...

selamat hari raya...

Diah said...

family you sangatlah comelll... i like!

Lollies said...

alamak macamana boleh tertinggal mulan punya ucapan ini

khas untuk mulan yang manis : selamat hari raya saya ucapkan. mintak maaf yang pertamanya kerana tertinggal komen. yang seterusnya jika ada terkasar bahasa sepanjang berkenalan. senyum sikit ya cik mulan. saya tak terperasan. sebok nak buat entri baru gamaknya.

Lollies said...

dills - heh heh. tapi yang sulung tu dahsekolah. howlah nak balik?

uba - ha ha ha. memula tak perasan. dah letak gambar baru perasan

bdp - aww malu i

ZazaHardy said...

lollies, you have a beauuuutifuulll family!! i love all the photos and not to mention your baju raya!

Zaza

liyas said...

wah..handsome si ayah nya..

1na said...

At last... dapat jugak sy lihat gambar raya akak sefamily.... :D

Selamat Hari Raya Aidil Fitri.

Maaf zahir dan batin

Wana sekeluarga di Putrajaya

p/s : malangnya sekali, kami terlupa mengambil raya satu family .... :(